HIËRARCHIE EN CHARISMA
De Catechismus van onze Kerk leert ons dat het de H. Geest is die de Kerk inricht en twee soorten gaven schenkt: hiërarchische en charismatische gaven. Dat klinkt geleerd, maar met hiërarchie bedoelen we het pausschap, het bisschopsambt, het priesterschap en diaconaat … mensen die op een bijzondere manier geroepen werden om door hun levensstaat gestalte te geven aan de verbreiding van het Rijk Gods en daartoe een sacramentele wijding kregen! Dat de instelling van het priesterschap op Witte Donderdag gepaard ging met een voetwassing is geen toeval. Het gewijde ambt is bedoeld als een liefdedienst voor de gemeenschap. Met charismata bedoelen we bijzondere gaven van de H. Geest waardoor mensen toegerust worden om bijvoorbeeld catechese te geven, te troosten, te onderscheiden, deugden te beleven, ja zelfs wonderen en voorspellingen te doen. Sommige charisma’s vallen op, anderen zijn heel bescheiden. Er zijn vele gaven en slechts één Geest, zo schrijft Paulus. De H. Franciscus van Sales beschrijft hoe alle deugden en gaven in de Kerk samen moeten werken zoals de bijen in een bijenkorf allen werken voor hun koningin. Welnu, de koningin van alle deugden is de liefde. De Catechismus schrijft: “Het is altijd de liefde, waarvan de Eucharistie de voornaamste bron is, die als het ware de ziel is van ieder apostolaat”. Paus Franciscus was zich er heel erg van bewust dat Gods Geest ook in gewone gelovigen werkzaam was en wilde daarom dat wij meer met elkaar zouden zoeken wat Gods wil is. Hij noemde dat de synodale weg. Samen op weg om te zien wat God met ons wil in deze tijd.